U bent hier
Programma 2024
Thuis in Poperinge
N-VA Poperinge wil een sterk lokaal bestuur met de nodige bevoegdheden om voor de keikoppen beleid te voeren.
Vlaanderen is onze thuis.
Onze stad en dorpen hebben een belangrijke, gemeenschapsvormende functie. N-VA Poperinge wil een nette en propere dorps- en stadskern met veel groen en een slimme mobiliteit.
N-VA Poperinge wil inzetten op een veilig Poperinge. We worden steeds meer geconfronteerd met diverse bedreigingen die onze leefwereld binnendringen. Wij willen een rechtvaardig lik-op-stukbeleid. Tegelijk versterken wij het rechtvaardigheidsgevoel.
LOKALE OVERHEID
In de lokale besturen staat daarom neutraliteit best voorop. Democratie steunt ook op verantwoordelijkheid. Wij willen een verantwoordelijk, slank, doelgericht bestuur op gemeentelijk vlak.
Verantwoordelijkheid nemen, is ook ondernemen. Wij zijn ondernemers in hart en nieren. Lokale bedrijven zijn de basis van onze welvaart en moet alle kansen krijgen. Maar het is ook zorgen voor elkaar. Armoede bestrijd je niet door geld uit te delen, maar door mensen aan een job te helpen. Wij geloven in zelfvertrouwen en in mensen die hun eigen keuzes maken. Wij geloven niet in mensen afhankelijk maken van het systeem. Wij geloven dat het zelfredzaam maken van mensen, gelukkig maakt.
N-VA Poperinge wil verantwoordelijk besturen. De gemeenteraad is wat ons betreft het hart van de democratie. Verkozenen moeten hun verantwoordelijkheid kunnen en durven opnemen. Het is in de eerste plaats aan hen om op basis van hun programma het beleid vorm te geven en de inwoners uit te leggen waarom bepaalde beslissingen genomen worden. Voor de burgers moet het duidelijk zijn wat voor hen en de gemeenschap het voordeel is, nu – maar ook op langere termijn.
N-VA Poperinge staat voor een open en transparant bestuur met een grote participatie van de keikoppen.
Het is niet aan de overheid om met de private markt in concurrentie te treden. Het beleid dat we als overheid wel voeren, handhaven we evenwel strikt. Goed bestuur is evenwel niet enkel voor de gemeenschap, maar ook van de gemeenschap én door de gemeenschap.
N-VA Poperinge wil besturen met het oog op meerdere legislaturen en we schuiven geen problemen door naar wie eventueel na ons komt. Het beleid dat we voeren blijft op lange termijn haalbaar.
Een lokaal bestuur functioneert op geld dat afkomstig is van burgers en bedrijven; we moeten er dus uiterst omzichtig mee omspringen. De overheid kan niet alles op zich nemen of ondersteunen. Waar de private sector een degelijke dienstverlening aanbiedt, moet een lokaal bestuur niet zelf optreden. N-VA Poperinge prefereert samenwerking met de lokale ondernemers.
Wie verkozen is krijgt van de inwoners een mandaat om beleid te voeren. Het is dan uiteraard aan hen om hun verantwoordelijkheid op te nemen. Een N-VA politicus doet dat evenwel goed geïnformeerd en weet wat er bij de publieke opinie leeft. Als gemeenschapspartij vinden we het ook belangrijk om de burgers te betrekken bij de voorbereiding van de gemeentelijke besluitvorming. Daarbij moeten we openstaan voor de inbreng van iedereen. Het is de verantwoordelijkheid van de verkozen politici om de uiteindelijke beslissingen te nemen.
Bestuurlijke efficiëntie, doeltreffendheid en digitalisering moeten de leidraad vormen in de gemeentelijke organisatie. Met publieke middelen moet men als een goede Vlaamse huisvader omgaan. Verspilling en vertragingen moeten dan ook te allen tijde vermeden worden.
Kortom, de N-VA Poperinge gaat voor een verantwoordelijk, efficiënt en klantvriendelijk gemeentelijk bedrijf!
Een vlotte service impliceert uiteraard niet dat alles snel moet worden afgehandeld. De burger heeft recht op een degelijke behandeling van zijn vragen en dossiers. Als partij dragen we een kwalitatieve dienstverlening hoog in het vaandel.
ECONOMIE-LOKALE HANDEL
N-VA Poperinge zet in op een bloeiend economisch weefsel. We dragen het lokaal economisch weefsel een warm hart toe. We ondersteunen iedereen die onderneemt en werkt en geven het lokaal ondernemerschap maximale kansen. Onze visie draait in essentie rond onderstaande pijlers.
Als N-VA Poperinge willen we de kern van onze stad en dorpen koesteren en tegelijk ook versterken. Leefbaarheid staat hierbij centraal. Een leefbare kern staat voor ons gelijk met een divers en kwaliteitsvol aanbod aan handel, horeca en diensten.
Daarnaast zetten we ook in op toerisme en cultuur, een verzorgde publieke ruimte en toegankelijke publieke dienstverlening.
Voor N-VA Poperinge is toerisme de motor van economische ontwikkeling en creëert het toegevoegde waarde. De gemeente kan een belangrijke rol spelen als regisseur door het bestaande aanbod aan toerisme en horeca te promoten en te ondersteunen. In functie van de schaalgrootte ondersteunt de gemeente ook de ontwikkeling van een nieuw en economisch interessant aanbod.
In een N-VA-gemeente kunnen ondernemingen steevast rekenen op één centraal aanspreekpunt waar ze terecht kunnen voor informatie en advies.
We vinden het belangrijk dat bedrijven voldoende ruimte krijgen om zich te ontwikkelen.
N-VA Poperinge zal de financiële trukendoos niet openen als het op investeringen aankomt. Via allerlei mechanismen worden soms projecten buiten de investeringsbegroting gehouden en aan de publieke controle onttrokken. Zulke praktijken wijzen we als N-VA Poperinge af. Toekomstige investeringen moeten worden afgewogen tegenover de huidige schuldgraad.
Belastingen moeten voor de N-VA Poperinge aanvaardbaar zijn. Dat betekent: lager dan vandaag, eenvoudig en beperkt, administratief geoptimaliseerd.
Subsidies moeten voor N-VA Poperinge transparant en objectief zijn, niet vanzelfsprekend. Zij moeten ook zelf verworven worden door de gemeente.
LEEFMILIEU-LANDBOUW
N-VA Poperinge gaat voor een beter leefmilieu, voor een gezonde toekomst. Voorkomen is beter dan genezen. Inwoners worden gestimuleerd om afval naar het containerpark te brengen door een bewuste prijzenpolitiek, daarentegen treden we hard op tegen sluikstorten.
Duurzaamheid is een economische evidentie Door recyclage en hergebruik vermindert de afhankelijkheid van steeds duurder wordende grondstoffen uit het buitenland. Bovendien bekleedt onze recyclage-industrie een toppositie in de wereld en dat moeten we zo houden. Duurzaamheid genereert een meerwaarde en werkt kwaliteitsverhogend. Het is steeds vaker een spil in economische ontwikkelingen en creëert kansen voor de huidige en toekomstige generaties.
De stad Poperinge geeft het goede voorbeeld. De gemeente stuurt haar gemeenschap niet alleen in de goede richting, ze geeft zelf ook het goede voorbeeld zonder echter te betuttelen. N-VA Poperinge wil dat de eigen gemeentelijke diensten duurzaam omgaan met energie en milieu.
N-VA Poperinge wil een structureel gezonde landbouw ondersteunen, onder andere bij ecologische maatregelen. We gaan actief op zoek naar win-win maatregelen die de natuur én het landbouwbedrijf ten goede komen.
De voor Poperinge belangrijke hoppeteelt wordt verder gestimuleerd en ook verder geïntegreerd in het toeristisch aanbod.
DIERENWELZIJN
N-VA Poperinge zet zich in voor de uitbreiding van ons huidige dierenasiel om dierenleed te voorkomen en misbruik kordaat aan te pakken. De groeiende bezorgdheid in onze maatschappij over de omgang met dieren is zowel begrijpelijk als noodzakelijk. Een moderne samenleving, verankerd in sterke morele waarden, benadrukt de humane behandeling van alle levende wezens. Het welzijn van dieren is een gezamenlijke verantwoordelijkheid die we als burgers moeten dragen. Door het huidige asiel uit te breiden, willen we niet alleen meer ruimte creëren voor verwaarloosde en mishandelde dieren, maar ook de mogelijkheden vergroten voor educatie en bewustwording in de gemeenschap over dierenwelzijn. Samen kunnen we werken aan een verbeterde leefomgeving voor onze mededieren en een cultuur van respect en zorg bevorderen, zodat dieren en mensen in harmonie kunnen samenleven.
MOBILITEIT
N-VA Poperinge gaat voor vlot en veilig verkeer in Poperinge voor iedereen. Alle deelnemers aan het verkeer moeten hun verantwoordelijkheid nemen en erop gewezen worden indien nodig. Verkeersveiligheid is onze topprioriteit zijn op het vlak van mobiliteit.
N-VA Poperinge is voorstander van basisbereikbaarheid. Daarom zullen we er ook naar streven dat het treinstation in Poperinge geopend blijft. We gaan voor een slimme mobiliteit in de kern en de dorpen.
N-VA Poperinge vindt dat het parkeerbeleid in het centrum dient te worden geëvalueerd en bijgestuurd waar nodig in samenspraak met de lokale ondernemers. Het verkeer in de Veurnestraat dient aangepast te worden (tweerichtingsverkeer tot aan de markt) en de markt moet bereikbaar zijn vanuit de Ieperstraat.
Alle actoren moeten bevraagd worden en de mobiliteit dient naar het resultaat daarvan te worden aangepast.
ONDERWIJS
Het optimaal benutten van de schoolinfrastructuur is hierbij het vertrekpunt. Voor ons is dit niet alleen een kwestie van efficiëntie, maar ook van maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Poperinge heeft een belangrijke rol als lokale aanbieder van kwaliteitsvol onderwijs, academie, kunstonderwijs, muziek en woord…
Het verenigingsleven, hobby-, amateur- en sportclubs en andere verenigingen moeten in de scholen terecht kunnen na de schooluren en in de vakanties. Uiteraard staan we erop dat er goede, praktische afspraken met de scholen en de burgers gemaakt worden op vlak van kostprijs, toegang, verzekering, reglement, toezicht en onderhoud. De gemeente kan daarbij een coördinatierol opnemen. Door de nabijheid van de school hoeven ouders niet langer rond te rijden om hun kinderen van de ene activiteit naar de andere te brengen. Hun kinderen kunnen ook zelfstandig en veilig naar een activiteit trekken. Lokale verenigingen die zich al dan niet op schoolkinderen richten hebben dan weer geschikte infrastructuur in de buurt. Door de combinatie van meerdere functies op één school moeten ouders na de schooluren hun kinderen – bijvoorbeeld - niet naar de academie brengen, de academie komt immers langs op school. Als kloppend hart van onze samenleving draagt de school bij tot het versterken van het kostbare, sociale en lokale weefsel.
Daarnaast moeten we ook investeren in toegankelijke gebouwen en ICT, al dan niet in publiek private samenwerking (PPS). N-VA Poperinge pleit voor een versterkte samenwerking tussen de bedrijven, KMO’s en onderwijsinstellingen. Concreet kan dit bijvoorbeeld via het aanbieden van stageplaatsen door bedrijven of via de organisatie van bedrijfsbezoeken voor scholieren of studenten.
Het lokale bestuur kan lacunes in het vormingsaanbod opsporen, nieuwe vormingsinitiatieven aanmoedigen (bijvoorbeeld bij VDAB, SYNTRA, CVO, …) of zelf een vormingsinitiatief nemen. In het kader van levenslang leren willen we dat onze burgers zich optimaal kunnen ontplooien zowel professioneel als persoonlijk.
RUIMTELIJKE ORDENING
N-VA Poperinge wil verstandig verdichten door kernversterking en een efficiënter ruimtegebruik.
Door een goed evenwicht tussen bebouwing en kwalitatieve publieke ruimte blijven ook onze steden en dorpen leefbaar en aangenaam om in te wonen. Levenskwaliteit, voldoende openbare ruimte en groen, een goed aanbod aan scholen en verzorgingsinstellingen zijn primordiaal om van een verstandige verdichting te kunnen spreken. Omdat de infrastructuur (riolering, wegen, openbaar vervoer, postbedeling,…) beter wordt benut, daalt bovendien ook de kost per inwoner. Verdichting impliceert absoluut niet dat alles bebouwd en verhard moet worden of dat iedereen in de stad moet gaan wonen. We kunnen het ruimtelijk rendement op verschillende manieren verhogen met respect voor de bestaande woningen en met aandacht voor bijkomend groen en ontspanning. Dat kunnen nieuwe ontmoetingsplekken worden voor de buurt, waar jong en oud elkaar weer ontmoeten. Het versterkt de band met de buurt en haar bewoners. Zo ontstaat bij de bevolking meer betrokkenheid en identiteit met hun stad of dorp. Verdichting is niet alleen het bouwen van hoge appartementsgebouwen. Verdichting moet altijd maatwerk zijn, op maat van de stad en de bebouwde omgeving. In de dorpskern kunnen alternatieve woonvormen en gesloten bebouwing plaats bieden aan de toename van de eigen bevolking. Met een lokaal ontmoetingscentrum, buurtwinkels, een bushalte,… creëert men voldoende draagkracht voor een leefbare dorpsgemeenschap die elk op zich hun eigenheid kunnen behouden en versterken.
Betaalbaar wonen is in Poperinge geen hol begrip, integendeel!
N-VA Poperinge wil de open ruimte stimuleren door versnippering tegen te gaan en de Poperingse groene ruimte te versterken, het ruimtegebruik optimaliseren door een geïntegreerde aanpak van ruimtelijke ordering, mobiliteit, leefmilieu en economie alsook ruimtelijke keuzes maken vanuit een breed gedragen langetermijnvisie.
We versterken de Poperingse open en groene ruimte door natuurontwikkeling, landschapsbeheer en een leefbaar platteland met voldoende plaats voor natuur en zachte recreatie, zoals wandelen en fietsen. De open ruimte is een onmisbaar goed voor de natuur, voor de lokale landbouw, voor zachte recreatie en ontspanning. Natuurgebieden en bossen zuiveren de lucht en het water en bieden plaats aan waterlopen en trage wegen. Ook de herbestemming van voormalige boerderijen tot allerlei nieuwe functies kan een bedreiging vormen voor het open karakter van het platteland en voor de landbouwsector en moet grondig worden geëvalueerd. In plaats van elk stukje open ruimte verder vol te bouwen, willen we maximaal inzetten op het slim en kwalitatief her-ontwikkelen van de bestaande bebouwde ruimte, op zuinig ruimtegebruik en op verdichting. Voor bouwzones die de open ruimte bedreigen, zoeken we alternatieven die beter aansluiten bij de kernen of voeren we op lange termijn een uitdoofbeleid.
We zorgen dat leegstaande gebouwen en onbebouwde percelen in de eerste plaats worden geactiveerd, om nieuwe verkavelingen te vermijden, zodat er minder open ruimte wordt ingenomen. We voorzien een ruilprogramma en een aankoopbeleid om gronden en gebouwen duurzaam te ontwikkelen en nemen gerichte maatregelen om de open ruimte te herstellen. In strategische landbouwzones voeren we een actief grondbeleid zodat het landbouwgebruik niet in het gedrang komt door allerlei nieuwe ontwikkelingen. We zoeken alternatieven voor verharding in de openbare ruimte (groene kerkhoven, parkeerterreinen, bermen, …), ook in dichter bebouwd gebied.
Mobiliteitsingrepen moeten rekening houden met de impact op de directe omgeving, zoals de impact op het woonklimaat en de bereikbaarheid van aanpalende handelszaken. Ook hier moet men streven naar kwaliteit en kunnen mobiliteit en ruimtelijk beleid niet los van elkaar worden gezien. Zo wil de N-VA Poperinge inzetten op een betere leesbaarheid van het openbaar domein voor de weggebruikers: aan de inrichting van de weg moet een automobilist merken dat hij zich in een schoolomgeving bevindt en dus trager moet rijden. Het netwerk van voetpaden, wandelroutes, fiets- en autowegen verbindt buurten met functies zoals wonen, winkelen en werken. Daarmee draagt het bij aan de samenhang binnen de stad of dorp. We zien dat netwerk en de publieke ruimte als een brug tussen mensen en gemeenschappen en vinden het daarom normaal dat ruimtelijke ontwikkelingen hiermee rekening houden. N-VA Poperinge pleit voor een geïntegreerd beleid voor de omgeving: ruimtelijke ordening, leefmilieu, natuur en mobiliteit.
Leefmilieu, mobiliteit en de economische leefbaarheid van onze stad of dorp moeten deel uitmaken van de ruimtelijke langetermijnvisie van onze gemeente. Ook elk groter project wordt integraal beoordeeld op het vlak van multimodale bereikbaarheid, kwalitatieve groenruimte, toegankelijkheid voor traag verkeer, economische leefbaarheid van de buurt, sociale dienstverlening en de verweving van functies: we kiezen voor een optimaal en zuinig ruimtegebruik.
Voor N-VA Poperinge is het essentieel dat keuzes gemaakt worden volgens een maatschappelijk gedragen visie op lange termijn. We vinden het belangrijk dat de gemeente haar beleidskeuzes uitdrukkelijk verantwoordt vanuit een langetermijnvisie, gebaseerd op het algemeen belang. Omdat democratie en inspraak basisrechten zijn van elke burger moeten we meer investeren in overleg: overleg met de buurt en de bewoners, overleg met het middenveld (natuur, landbouw, bedrijfsleven, … ). Inspraak en participatie bij de start van de besluitvorming moeten leiden tot de juiste keuzes en creëren een groter draagvlak.
We pakken leegstand en verkrotting eerder aan via belonende maatregelen en onderhandelingen en minder door sanctionerende maagregelen.
SOCIAAL BELEID
Een warme gemeenschap, een plek voor iedereen.
We maken van onze gemeente een plek maken waar iedereen – gezinnen, senioren, personen met een beperking – zich thuis kunnen voelen. Een sterk sociaal weefsel waarbij iedereen zijn rechten, maar ook zijn plichten vervult, vormen hiervoor een belangrijke voorwaarde.
De gemeente is in de eerste plaats regisseur van het lokaal sociaal beleid en ziet erop toe dat er een voldoende en gedifferentieerd aanbod is. Ze bundelt de expertise van de lokale actoren en werkt nauw met hen samen om lacunes in het aanbod te detecteren en op te vullen, bij voorkeur door de lokale spelers. We ondersteunen initiatieven die goed werk leveren en bijdragen tot de sociale cohesie, ongeacht tot welke zuil ze behoren.
We laten niemand aan zijn lot over en voeren een geïntegreerd sociaal beleid. Concreet betekent dit dat we binnen alle beleidsdomeinen rekening houden met de impact op gezinnen, personen met een beperking, senioren, mensen in armoede en andere kwetsbare groepen. Als gemeenschapspartij sluiten we niemand uit, maar kiezen we voor inclusie. We zorgen ervoor dat wie wil, actief kan deelnemen aan het gemeenschapsleven. Op die manier maken we van onze gemeente een warme gemeenschap.
EEN GEZINSBELEID DAT (JONGE) GEZINNEN ONDERSTEUNT
Om jonge gezinnen te ondersteunen, zet de N-VA Poperinge in op voldoende, flexibele en betaalbare kinderopvang, een plek waar ouders terecht kunnen met hun vragen en zorgen, een beleid dat rekening houdt met de veranderende samenleving en de verschillende gezinsvormen en het stimuleren van gezinnen om actief deel te nemen aan het maatschappelijke leven.
Om ouders te ondersteunen in hun zoektocht naar kinderopvang, organiseren we een lokaal loket kinderopvang waar ouders terecht kunnen om een overzicht te krijgen van alle beschikbare plaatsen in de gemeenten. Dit loket kan ondergebracht worden in het Huis van het Kind of het Sociaal Huis, maar kan evenzeer een digitaal loket zijn.
Omdat het aantal onthaalouders daalt, zet de gemeente actief in op hun ondersteuning. Die ondersteuning kan een financiële, logistieke of inhoudelijke vorm aannemen.
Daarnaast organiseert en/of stimuleert de gemeente flexibele en occasionele kinderopvang.
Naast voorschoolse opvang, heeft de gemeente ook de regie over de buitenschoolse opvang. Hier kunnen schoolgaande kinderen na de schooluren en tijdens de vakanties worden opgevangen.
OPVOEDINGSONDERSTEUNING
Een kind opvoeden is wellicht de langste opleiding die iemand volgt. Ouders worden geconfronteerd met vele vragen, onzekerheden of bezorgdheden. Ondersteuning van ouders bij de opvoeding van hun jonge kinderen, maar ook van pubers, is dan ook een noodzaak.
Door de kennis en ervaring van verschillende organisaties te bundelen in een “Huis van het Kind” kan een kwaliteitsvol aanbod op maat worden uitgewerkt. Zo kunnen ouders op een laagdrempelige manier ergens terecht met al hun kleine en grote vragen over de opvoeding van hun kinderen. Ook via scholen creëren we een netwerk waarbij tussen dienstverlening en schooldirecties informatie kan worden uitgewisseld.
De gemeente voorziet een attentie bij de geboorte van een kindje, zoals bijvoorbeeld een geboortepremie of een geschenkje. De gemeente voorziet sowieso informatie over waar ouders in de gemeente terecht kunnen (artsen, kinderopvang, … ).
AANDACHT VOOR DE VERSCHILLENDE GEZINSVORMEN
Onze maatschappij evolueert: het aantal eenoudergezinnen stijgt, er zijn meer nieuw samengestelde gezinnen in allerlei vormen en ouders met een gelijk geslacht, maar ook het rollenpatroon binnen het traditionele gezin verandert. N-VA Poperinge heeft aandacht voor deze verschillende gezinsvormen.
In haar gezinsbeleid hebben we aandacht voor de veranderende gezinsrealiteit met een stijgend aantal nieuw samengestelde gezinnen, eenoudergezinnen, ouders met een gelijk geslacht, … Voor gescheiden ouders waar het kind niet gedomicilieerd is, voorzien we in een register voor co-ouderschap waardoor kinderen die regelmatig verblijven in de gemeente, toch kunnen genieten van het kortingstarief voor inwoners.
DEELNAME AAN HET MAATSCHAPPELIJKE LEVEN STIMULEREN
We willen voorkomen dat wie voor kinderen zorgt, zich afzondert en niet meer actief deelneemt aan het gemeenschapsleven. Sociale contacten zijn immers niet alleen voor (groot-)ouders belangrijk – zij kunnen bijpraten en ervaringen uitwisselen – maar ook voor de kinderen vormen ze een leerschool. Naast deze sociale contacten, is het stimuleren van kinderen via spel belangrijk. Voor kinderen vormt speelgoed leerrijk materiaal om de wereld te ontdekken en zichzelf te verrijken. De gemeente kan hier een ondersteunende rol in spelen. Eveneens probeert ze rekening te houden met gezinnen tijdens evenementen die ze organiseert en in haar cultuur- en sportaanbod.
Op evenementen zoals de braderij, kerstmarkt of 11-juliviering, voorzien we een gezinsvriendelijke activiteit zoals een springkasteel, animatie of een optreden van de lokale kinderdansclub. Ook in de programmatie van het cultureel centrum en het aanbod van het sportcentrum organiseren we sportactiviteiten of voorstellingen voor kinderen.
EEN GOEDE GEZONDHEIDSZORG
Wat gezondheidsbeleid betreft zet N-VA Poperinge in op het bundelen van expertise en het aangaan van samenwerkingsverbanden met lokale gezondheidsactoren.
We voorzien voldoende zorgaanbod dat voor iedereen toegankelijk is en ondersteunen het preventiebeleid door lokale preventie- en sensibiliseringscampagnes en door het promoten van een gezonde levensstijl.
EXPERTISE BUNDELEN
In onze stad is er veel kennis aanwezig bij de diverse lokale verenigingen, diensten, zorgverstrekkers en organisaties. We willen deze expertise benutten en een gezondheidsbeleid op maat van de stad-dorpen uitwerken. Best wordt er samengewerkt via de ‘LOGO’ (Locoregionaal gezondheidsoverleg en -organisatie) van de regio. Dit is een regionaal samenwerkingsnetwerk tussen gemeenten, OCMW’s, scholen, ziekenfondsen, huisartsenkringen, ziekenhuizen, … dat instaat voor de aansturing en realisering van de verschillende gezondheidsdoelstellingen.
Om een coherent beleid te creëren, worden de bevoegdheden gezondheid, welzijn en sociale zaken ondergebracht bij één en dezelfde schepen. Dit trekken we ook door naar de administratie: het lokale gezondheidsbeleid mag niet verspreid zitten over de gehele gemeentelijke administratie maar wordt toegewezen aan één ambtenaar. We maken gebruik van de beschikbare expertise door de eerstelijnszorg in de gemeente in kaart te brengen en te betrekken bij het uitwerken van het lokale gezondheids- en sportbeleid.
SAMEN VOOR EEN GEZONDE GEMEENTE
Gezonde inwoners maken een gezonde gemeente. We stellen vast dat inwoners vaak een gezonde levensstijl willen aannemen, maar niet goed weten hoe hieraan te beginnen. Via lokale initiatieven die zowel informeren als begeleiden – al dan niet in groep – geven we inwoners een duwtje in de rug.
Gezonde voeding promoten we in de kinderopvang, scholen, onze woonzorgcentra en via het OCMW. Daarnaast zorgen we ervoor dat onze diensten een voorbeeld geven op vlak van gezonde levensstijl.
Sproeistofvrije buurtmoestuintjes kunnen door een juiste benadering bijdragen aan breed gedragen project rond gezonde voeding, lichaamsbeweging, biodiversiteit, sociale integratie… Zo krijgt de gemeente er een interessante ontmoetingsplek bij.
In groep en onder deskundige begeleiding stoppen met roken of starten met bewegen zorgt niet alleen voor extra motivatie, maar het groepsgevoel versterkt ook het sociale weefsel in onze gemeente.
EEN INCLUSIEF BELEID VOOR PERSONEN MET EEN BEPERKING
Een echt inclusief beleid voor personen met een beperking wordt voor de N-VA gekenmerkt door:
- Aandacht voor de specifieke noden van inwoners met een beperking binnen elk beleidsdomein.
- Integrale toegankelijkheid van alle voorzieningen (gebouwen, diensten, publieke ruimte).
- Ondersteuning van mantelzorgers die zich belangeloos inzetten voor mensen met een beperking of zorgbehoevende ouderen.
AANDACHT VOOR DE SPECIFIEKE NODEN VAN INWONERS MET EEN BEPERKING BINNEN ELK BELEIDSDOMEIN
Personen met een beperking vragen niet om een ‘apart’ beleid. De N-VA Poperinge kiest daarom voor een inclusief beleid, waarbij aandacht voor de specifieke noden van burgers met een handicap een evidentie is binnen elk beleidsdomein. Concreet wil dit zeggen dat er in elk onderdeel van het gemeentelijk beleid aandacht is voor personen met een handicap.
INTEGRALE TOEGANKELIJKHEID
Iedereen moet op een onafhankelijke en gelijkwaardige manier gebruik kunnen maken van alle voorzieningen. Daarom streven we als N-VA Poperinge integrale toegankelijkheid na. Dit betekent dat alle voorzieningen (gebouwen, diensten, de publieke ruimte) voor wonen, leven, werken, communicatie en informatie effectief bereikbaar en bruikbaar zijn voor iedereen. We proberen personen met een beperking zoveel mogelijk te laten participeren aan het maatschappelijke leven.
Speelpleinen maken we ook toegankelijk voor kinderen met een beperking zodat zij optimaal kunnen genieten van hun kindertijd.
In ons cultuur- en sportaanbod voorzien we activiteiten aangepast aan personen met een beperking.
We erkennen de European Disability Card waardoor personen met een beperking zonder discussie ook kortingstarieven kunnen krijgen voor lokale diensten en evenementen.
ONDERSTEUNING VAN MANTELZORGERS
We benaderen de vermaatschappelijking van de zorg op een positieve manier. De meeste zorgbehoevende personen willen zo lang mogelijk en zo goed mogelijk thuis blijven en geholpen worden. We voorzien ondersteuning van mantelzorgers. Dit kan een financiële vorm aannemen, maar dat moet niet.
EEN ONBEZORGDE OUDE DAG VOOR ONZE SENIOREN
N-VA Poperinge zorgt voor een onbezorgde oude dag in de gemeente door vrijwilligerswerk door senioren te stimuleren en een waaier aan ontspannings- en ontplooiingsmogelijkheden te voorzien.
Vereenzaming en sociaal isolement voorkomen we door een tweesporenbeleid van detectie en ondersteuning en we zorgen voor een eenvoudige toegang (ook voor digibeten) tot alle beschikbare en relevante informatie over het aanbod voor ouderen.
We doen er alles aan om senioren zo lang mogelijk thuis te laten wonen in een leeftijdsvriendelijke omgeving, terwijl we tegelijkertijd ook voldoende residentiële zorg in de buurt aanbieden.
ACTIEF OUDER WORDEN
N-VA Poperinge past resoluut voor het negatieve beeld van ouderen als louter zorgbehoevenden. We vertrekken vanuit de mogelijkheden van ouderen en niet vanuit wat ze niet meer kunnen. Ouderen willen een actieve rol spelen in onze maatschappij. Niet voor niets zetten senioren zich vaak in als vrijwilliger en/of nemen ze deel aan sociale of culturele activiteiten in onze gemeenten. N-VA Poperinge zet dan ook in op actief ouder worden door vrijwilligerswerk te ondersteunen en – al dan niet in samenwerking met de lokale actoren – te voorzien in een waaier aan ontspannings- en ontplooiingsmogelijkheden.
We informeren de senioren over de mogelijkheden om aan vrijwilligerswerk te doen binnen de gemeente.
De gemeente heeft de regie over het aanbod van ontspannings- en ontplooiingsmogelijkheden binnen de gemeente. Via een ouderenbehoeftenonderzoek bevraagd de gemeente ouderen over welk aanbod zij wensen en wat hen tegenhoudt om te participeren.
Als stad ondersteunen we waar dit mogelijk is lokale initiatieven.
We voorzien in voldoende toegankelijke ontmoetingsruimtes. Dit betreft zowel formele en multifunctionele ontmoetingsruimtes als het opwaarderen van informele ontmoetingsplaatsen.
Bij de organisatie van culturele en sportactiviteiten houden we rekening met de belangrijkste drempels voor ouderen om niet te participeren zoals de kostprijs, het tijdstip, de bereikbaarheid en toegankelijkheid.
STRIJD TEGEN VEREENZAMING EN SOCIAAL ISOLEMENT
Het verlies van een partner of naaste familieleden of vrienden, het minder goed te been zijn of andere ouderdomskwalen, kunnen ertoe leiden dat ouderen meer op zichzelf terugplooien. Ze nemen niet meer actief deel aan onze maatschappij, kampen met eenzaamheidsgevoelens of komen terecht in sociaal isolement. De gemeente speelt een belangrijke rol in het tijdig detecteren en ondersteunen van ouderen die (dreigen te) vereenzamen of sociaal geïsoleerd raken.
Via een meldingspunt bij de gemeente of in de wijk, kunnen professionele hulpverleners maar ook buurtbewoners en mantelzorgers die aanvoelen of vaststellen dat iemand eenzaam is, dit melden.
We ontwikkelen samen met beroepskrachten, vrijwilligers en mantelzorgers een gezamenlijk visie omtrent de aanpak van vereenzaming en sociaal isolement, proberen inzicht te krijgen in deze problematiek door een goede registratie van vereenzaming en haar achterliggende oorzaken. Op deze manier kunnen we een passende aanpak ontwikkelen.
Huisbezoeken, telefooncirkels of een gezelschapsdienst zijn mogelijke instrumenten om vereenzaming tegen te gaan en te detecteren.
TRANSPARANT OUDERENBELEID MET DUIDELIJKE INFORMATIESTROOM
Seniorenbeleid is een zogenaamd ‘transversaal thema’: het bestrijkt zowat alle beleidsdomeinen en wordt best geïntegreerd gevoerd. N-VA Poperinge wil rekening houden met ouderen in alle thema’s die door een lokaal bestuur behartigd worden, gaande van huisvesting, gezondheid, arbeid, inkomen, openbaar vervoer, verkeer, milieu, ruimtelijke ordening tot cultuur en ontspanning. Hierbij is het dan ook van belang dat ouderen kunnen participeren aan dit beleid. Daarnaast moet de beschikbare en relevante informatie voor ouderen hen ook gemakkelijk bereiken.
ARMOEDE STRUCTUREEL AANPAKKEN
We pakken armoede op een structurele manier aan.
Een job biedt nog steeds de beste garantie tegen armoede. We zetten dan ook sterk in op de activering van OCMW-cliënten en het verkleinen van hun afstand tot de arbeidsmarkt.
We volgen een tweesporenbeleid waarbij we enerzijds inzetten op preventie van armoede en anderzijds op ondersteuning via materiële hulp. We zorgen dat mensen de hulp krijgen waar ze recht op hebben en hebben specifieke aandacht voor gezinnen in armoede.
TOELEIDING NAAR WERK ALS BESTE GARANTIE TEGEN ARMOEDE
Een job biedt nog steeds de beste garantie tegen armoede en vormt een structurele uitweg uit armoede. We zetten dan ook sterk in op de activering in het kader van armoedebestrijding. Voor N-VA Poperinge is dit een rechten- én plichtenverhaal. Wie aanspraak maakt op bepaalde rechten zoals een uitkering en begeleiding moet immers ook beseffen dat hier plichten tegenover staan, zoals het positief gevolg geven aan een passende jobaanbieding of het werken aan arbeidsattitudes via gemeenschapsdienst. Het is op het lokale niveau dat de werkbereidheid van werkzoekenden in de praktijk kan worden getoetst en sociale (uitkerings)fraude kan worden opgespoord en aangepakt.
Hiertegenover plaatsen we het engagement van de overheid om werkzoekenden vanaf de start van hun werkloosheid een intensieve begeleiding, toeleiding, opleiding of tijdelijke werkervaring aan te bieden, met als finaliteit een succesvolle doorstroom naar het reguliere arbeidscircuit. Voldoende kennis van de Nederlandse taal is een vereiste voor een succesvolle intrede in de arbeidsmarkt.
In het geïndividualiseerd project maatschappelijke integratie engageert de leeflooncliënt zich tot bepaalde acties zoals bijvoorbeeld gemeenschapsdienst, taalcursus Nederlands,… om zo dichter tot de arbeidsmarkt te komen.
Als stad hebben we speciale aandacht voor de verslavingsproblematieken en werken samen met gespecialiseerde hulpverleners een passend aanbod uit dat antwoord biedt op de huidige problematiek.
TWEESPORENBELEID: PREVENTIE EN ONDERSTEUNING VAN ARMOEDEBESTRIJDING
N-VA Poperinge voert een tweesporenbeleid op het vlak van armoedebestrijding. In de eerste plaats focussen we op preventie van armoede en het vroegtijdig detecteren zodat problemen niet groter worden. Daarnaast ondersteunen we via materiële hulp. Personen die aanspraak willen doen op bijkomende steun, stellen we bijkomende voorwaarden. Dit is nodig om misbruik te vermijden en te zorgen dat de middelen werkelijk terecht komen bij zij die ze écht nodig hebben.
We hanteren een preventieve aanpak om schuldproblematiek te voorkomen. Zo werken we bvb. actief aan de financiële geletterdheid van jongeren. We zien toe op de materiële hulpverlening voor de zwakste leden van onze samenleving om zo een verspilling van financiële middelen te vermijden. We vermijden dus louter financiële bijdragen waar mogelijk. Poperinge engageert zich om daklozen en mensen die leven in extreme armoede toe te leiden naar laagdrempelige medische zorg en opvang. Vaak kampen deze mensen immers met een gebrek aan correcte informatie waardoor hun gezondheidsproblemen onbehandeld blijven. Zij zullen wel worden aangespoord om zichzelf in regel te stellen en zo in de toekomst zelfstandiger hun weg te vinden naar de juiste zorg.
Door de reeds voltooide samensmelting van het OCMW en de stadsdiensten is de drempel voor personen in armoede verlaagd om de stap richting de dienstverlening te zetten. Een nauwe samenwerking tussen maatschappelijk werkers en de lokale politie/wijkagent maakt het mogelijk om verborgen armoede effectief op te sporen en aan te pakken, wat leidt tot een meer geïntegreerde en toegankelijke aanpak van armoedebestrijding in onze gemeenschap.
SPECIFIEKE AANDACHT VOOR GEZINNEN IN ARMOEDE
Het Vlaamse armoedecijfer blijft de laatste jaren stabiel. We zien echter een verschuiving binnen de specifieke deelgroepen. Waar vroeger senioren een sterk verhoogd armoederisico hadden is dit nu verschoven naar gezinnen met kinderen. Daarom hebben we in ons armoedebeleid specifieke aandacht voor deze doelgroep. We geven kinderen in armoede de kans om te kunnen participeren aan het jeugd- en verenigingsleven, maar ook om gezond te eten en via huiswerkbegeleiding zich verder te ontplooien. Kinderarmoede pak je aan door gezinnen in armoede te helpen. Vandaar het belang om de ouders te betrekken en te begeleiden.
N-VA Poperinge stimuleert in overleg met cultuur-, sport- en jeugdverenigingen de participatie van kansengroepen aan het sociale leven in de gemeente.
In het buurtcentrum voorzien we goedkope maaltijden, waarbij we niet louter een goedkope maaltijd voorzien. Het gaat om gezonde maaltijden die aangegrepen worden als middel om gezinnen te bereiken met een bepaalde dienstverlening. Enkel en alleen op voeding werken zal geen structureel verschil maken: samen genieten van een lekkere en gezonde maaltijd helpt om sociaal isolement tegen te gaan.
SAMEN WERKEN AAN VEILIGHEID
Voor N-VA Poperinge is veiligheid geen zaak van politie en justitie alleen, het gaat om een collectieve verantwoordelijkheid van burgers en overheid. Burgers zijn voor de gemeente een onmisbare partner in de strijd tegen criminaliteit en overlast. Zij kennen hun buurt immers als geen ander. Het stadsbestuur en de lokale politie moeten zelf actief inzetten op de preventie van criminaliteit en overlast. De N-VA gelooft in een doordachte nultolerantie en een lik-op-stukbeleid. Sinds 1 januari 2015 werden de gemeentelijk en gewestelijk georganiseerde brandweerdiensten definitief omgevormd tot een nieuwe structuur: de hulpverleningszone. Die reorganisatie heeft onder meer een efficiëntere werking als doel, wat impliceert dat men als lokaal mandataris ook een ander beleid moet voeren. De organisatorische bevoegdheden van de brandweerzorg zijn immers niet meer gemeentelijk georganiseerd. Toch heeft de gemeente nog steeds een rol te spelen met betrekking tot de brandweer.
Wat zijn onze aandachtspunten?
het terugdringen en de preventie van woninginbraken en diefstal,
de strijd tegen drugs en het verder uitbouwen van hulpverlening en preventie in Poperinge,
inzetten op wijkgerichte politiezorg,
samen werken aan veiligheid,
inzetten op kwalitatieve dienstverlening,
investeren in digitalisering en nieuwe technologieën,
aandacht besteden aan de problematiek van transmigranten.
De visie van de N-VA op drugs is duidelijk: drugsgebruik wordt niet getolereerd. We moeten streven naar een drugsvrije samenleving en voorkomen is beter dan genezen. Een gedoogbeleid staat haaks op ontrading en verhindert een daadkrachtige aanpak. In veel gevallen leidt drugsgebruik bovendien tot overlast, geweld of crimineel gedrag. N-VA Poperinge beschouwt drugsgebruikers niet als slachtoffer, maar wel als patiënt: iemand die op weg moet worden geholpen naar een drugsvrij bestaan. Ze hebben het recht om geholpen te worden, maar ook de plicht om aan hun behandeling mee te werken. We moeten volop inzetten op preventie.
De wijkagent is voor de inwoners het aanspreekpunt bij uitstek. Bij hem/haar kunnen ze terecht met hun vragen of ergernissen over de problemen die ze ervaren. Stad Poperinge en de politie streven ernaar dat iedere burger zijn wijkagent kent. Gemeenschapsgerichte politiezorg moet ertoe leiden dat problemen zo vroeg mogelijk worden gedetecteerd en aangepakt. Dankzij zijn/haar contacten binnen het sociale weefsel en de aanwezigheid op het terrein is de wijkagent het best op de hoogte van de situatie ter plaatse. Een sterk sociaal weefsel zorgt voor de nodige sociale controle en vergroot het veiligheidsgevoel. Een actief aanspreekbare wijkagent is dan ook van groot belang.
Veiligheid is meer dan een zaak van politie en justitie alleen: het is een collectieve verantwoordelijkheid van de hele gemeenschap. De burger is de eerste partner van de politie en omgekeerd. Bewoners die elkaar aanspreken bij problemen (bv. bij lawaaioverlast, overhangende bomen, …) en niet meteen naar de rechter of de politie stappen zorgen voor een warmere gemeenschap
.
INVESTEREN IN DIGITALISERING EN NIEUWE TECHNOLOGIEËN
We investeren in kwaliteitsvolle bewakingscamera’s op risicovolle plaatsen zoals in een stationsbuurt, op afgelegen parkings of op plaatsen die geteisterd worden door overlast. Camera’s hebben bovendien niet alleen een preventief karakter maar helpen ook om criminaliteit op te lossen.
Tijdens controleacties wordt er vooral gefocust op vergunningen, brandveiligheid, ruimtelijke ordening en woonkwaliteit.
We blijven inzetten op een gemeentelijk brandweerbeleid.
De brandweerhervorming had consequenties op bestuurlijk vlak. Naar analogie met de politiehervorming werden de bevoegdheden van gemeenteraad en schepen college overgeheveld naar een zoneraad en een zonecollege. Zij bepalen samen het beleid van de zone. Toch vinden we dat ook de gemeente nog een rol kan spelen in de hulpverleningszone.
We moeten meer evolueren van een repressieve brandweer naar een proactieve en preventieve brandweer: voorkomen is beter dan genezen.
VRIJE TIJD
Vrije tijd vormt mee de gemeenschap: van een gemeente een gemeenschap maken, dat is voor de N-VA Poperinge de échte uitdaging.
Een sterk sociaal weefsel zorgt voor de nodige sociale controle, vergroot het veiligheidsgevoel en maakt gelukkigere en gezondere bewoners.
Wat mensen in hun vrije tijd doen, kan perfect bijdragen aan de versterking van deze sociale cohesie. Denk maar aan het verenigingsleven, het vrijwilligerswerk, de buurt- en wijkwerking, de jeugdwerking en het culturele en sportieve aanbod in de gemeente. Dit zijn allemaal ideale en noodzakelijke bouwblokken om mensen bij elkaar te brengen en hun banden te versterken.
Onze stad dient ingericht te worden om vrije tijd optimaal te benutten binnen de eigen stad, dit zowel voor jongeren, ouderen als voor gezinnen met kleine kinderen. Speelpleintjes, speelstraten, spelen op onze grote markt op een mobiel speelplein, een mobiele zandbak, waterdichte zitzakken of kleurrijke banken: allemaal manieren om zowel kinderen als ouders te laten genieten in het centrum van de stad van het goede leven.
De wandelpaden, fietspaden en fietsroutes langs onze unieke deelgemeentes en pittoreske dorpen moeten goed onderhouden worden en de horeca langs deze wegen moet op maximale ondersteuning kunnen rekenen vanuit het stadsbestuur. Niet enkel de horeca in het stadscentrum is van belang, zeker ook de typische cafeetjes en eetkroegjes vlakbij “de schreve” (grens met Frankrijk) dienen opgenomen te worden in elk promotiemiddel voor onze stad. We mogen ook de talrijke vakantiewoningen die onze streek rijk is niet vergeten: de toerismetaks dient terug te vloeien naar de uitbaters van overnachtingsgelegenheden.
De Westhoek is een parel waar Poperinge zowat middenin ligt en waar het zalig moet zijn om je vrije tijd samen met je gezin door te brengen. In alle rust en midden het vele groen dat onze stadsrand en omliggende dorpen typeert, genietend van de culinaire verwennerij die eigen is aan onze stad.
Ons centrum moet ook als handelscentrum aantrekkelijk zijn om er de namiddag door te brengen en om er te shoppen in winkels met een divers en kwalitatief sterk aanbod.
WERK
Tewerkstelling is voor ons een hefboom voor sociale cohesie en maatschappelijke integratie. Als partij zetten we in op activering van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. We kiezen hierbij voor een evenwicht tussen rechten én plichten voor werkzoekenden. Werkzoekenden garanderen we het recht op begeleiding, opleiding en tijdelijke werkervaring in lokale tewerkstellingsprojecten. Tegelijk hebben werkzoekenden de plicht om positief in te gaan op een passend job aanbod.
Tewerkstelling in eigen regio is voor ons ook een bron van welvaart en welzijn voor de gemeente. Op lokaal vlak brengen we het onderwijs en de bedrijfswereld met elkaar in contact, zo maken we onze leerlingen bewust van latere jobmogelijkheden in de eigen gemeente en/of streek. Tot slot brengen we ook ondernemingen en potentiële werknemers samen.
Op lokaal vlak zien we de sociale economie als een hefboom voor de activering van specifieke doelgroepen. In de eerste plaats denken we aan mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt en aan personen met een arbeidshandicap. Voor ons mag de sociale economie geen oneerlijke concurrentie voeren met de reguliere economie en de tewerkstelling in het normaal economisch circuit (NEC) niet verdringen. Via sociale economie leggen we de focus op een maximale doorstroming naar het NEC en creëren we kansen voor een duurzame tewerkstelling van doelgroepwerknemers. Voor sommige mensen erkennen we de meerwaarde van een warme opvang binnen de sociale economie.
WOONBELEID
Elke Vlaming droomt van een kwaliteitsvol en betaalbaar dak boven het hoofd, op maat en in een aangename leefomgeving. Ieder van ons heeft recht op menswaardig wonen. Daarom moeten we aan iedereen een betaalbare woning – die ook kwalitatief in orde is en in een behoorlijke woonomgeving ligt – kunnen garanderen. De vraag naar woningen stijgt sneller dan het aanbod, wat tot gevolg heeft dat wonen steeds duurder wordt. Vooral de vraag naar starterswoningen, woningen voor eenpersoonshuishoudens en specifieke woningen voor ouderen zit in stijgende lijn. Op heel wat plaatsen is er nog onvoldoende woningdifferentiatie om aan die verschillende woonwensen tegemoet te komen.
Het lokale woonbeleid in Poperinge moet ervoor zorgen dat het (sociale en private) woningaanbod in de gemeente voldoende divers is, met een bijzondere aandacht voor de meest behoeftige gezinnen en alleenstaanden. Zolang deze inwoners nood hebben aan dergelijke woning kunnen zij hier gebruik van maken. Let wel: een sociale woning is geen automatisch levenslang huurcontract. Wanneer de situatie (bv. financieel) sterk verbetert vindt N-VA dat er kan gevraagd worden om een woning te huren of kopen op de privémarkt (indien er druk ontstaat via de wachtlijst). Betaalbaar wonen moet echter ook voor ‘niet-doelgroepen’ mogelijk blijven, al was het maar om te voorkomen dat het sociale huisvestingsstelsel uit zijn voegen barst.
Zorg en steun moeten terechtkomen bij de mensen die er het meeste nood aan hebben. Iedereen moet een gelijke toegang kunnen krijgen tot een menswaardig bestaan. N-VA Poperinge vindt dat aan deze rechten ook plichten verbonden zijn. Tegenover het recht om volwaardig deel te nemen aan onze maatschappij staat de plicht om onze taal te leren en zich te integreren. Die wederkerigheid is cruciaal.
Een efficiënt en transparant sociaal woonbeleid spreekt burgers aan op hun individuele verantwoordelijkheid. Voor N-VA Poperinge is sociale insluiting het doel. Voldoende kennis van het Nederlands blijft een noodzakelijke voorwaarde om actief te kunnen deelnemen aan de samenleving. Misbruiken en domiciliefraude kunnen niet door de beugel, de zwaksten in de samenleving zijn hiervan immers het grootste slachtoffer. Een geloofwaardig en rechtvaardig woonbeleid speurt misbruiken op en bestraft ze. Waar het evenwicht tussen rechten en plichten zoek is, moeten we het beleid bijsturen.
Een kwaliteitsvolle en gezonde woning zou een vanzelfsprekendheid moeten zijn. Een niet onbelangrijk deel van het woonpatrimonium kampt vandaag echter met ernstige problemen zoals vocht en schimmels, gebrekkige isolatie of heeft een verhoogd risico op CO-vergiftiging. Soms worden woningen zelfs ongeschikt of onbewoonbaar verklaard. Leegstand, verwaarlozing en verkrotting tasten de leefbaarheid en de veiligheid van een stad grondig aan. Huisjesmelkerij, sluikstorten, overlast en vandalisme moet strikt en streng worden aangepakt.
De vergrijzing van de bevolking neemt alsmaar grotere proporties aan. Die realiteit heeft tot gevolg dat steeds meer mensen op zoek gaan naar een veilige en comfortabele woonomgeving waar ze hun oude dag kunnen doorbrengen. Een duurzame woonomgeving vertrekt vanuit een dynamische visie op mens en ruimte, op de eigen woning en haar omgeving. Op woningniveau kiezen we, waar mogelijk, voor de ondersteuning van aanpasbaar en flexibel bouwen. Dat basiskenmerk maakt dat een woning zich kan aanpassen aan haar bewoners en niet omgekeerd.
In de directe omgeving zetten we in op het wegnemen van drempels, een aangepaste openbare ruimte en een nabije dienstverlening. Comfort, toegankelijkheid en veiligheid maken levenslang wonen mogelijk. Zo vermijden we dat mensen met een kleine zorgbehoefte nodeloos in een instelling terechtkomen. N-VA Poperinge wil streven naar een zo groot mogelijk aanbod van aangepaste betaalbare woningen voor de iets oudere inwoners.
ERFGOED
CO 7
Deze intergemeentelijke samenwerking is over het algemeen een goede zaak en mag wat ons betreft versterkt worden. Zoals op heden blijft de aandacht voor de publiekswerking op de eerste plaats staan, hier dient CO 7 een meer ondersteunende rol te krijgen voor de erfgoedverenigingen die actief zijn in het werkgebied van CO 7.
Historisch Patrimonium
De kaalslag die sinds enkele decennia aan de gang is moet een halt worden toegeroepen. Er moet in het centrum ingezet worden op herbestemming van gebouwen die omwille van hun architecturale waarde deel uitmaken van het stadsweefsel. Appartement- en hoogbouw moet buiten het centrum gebeuren.
Stadsmuseum
De plannen om een stadsmuseum in te richten in de Hopschaal en de huidige kantoren van het Hopmuseum dragen onze goedkeuring niet weg omwille van de grote kosten die er aan verbonden zijn. Wij zien als toekomstige locatie voor een stadsmuseum mogelijkheden in de Gasthuiskapel: die wordt op heden amper gebruikt, is intussen gerestaureerd en heeft een modern sanitair blok.
Het zou een permanente tentoonstelling zijn die voor iedereen gratis toegankelijk zou zijn. Deze locatie maakt ineens van de Gasthuisstraat een museumstraat met het Hopmuseum, Talbot House en het Stadsmuseum. Zo komt de toerist terecht op de Grote Markt, het centrum van de stad.
Ook moet overwogen worden om een deel van het museum extra-muros op te zetten. Zo zou bij het nieuw te bouwen auditorium (site Vroonhof) een sectie archeologie kunnen ondergebracht worden.
Daarnaast kunnen bepaalde onderdelen in de drie Poperingse kerken worden tentoongesteld, zo worden deze drie monumenten in de stad ineens verbonden met het museum. In heel veel kerken worden op vandaag permanente tentoonstellingen opgezet die aandacht hebben voor tal van facetten van onze religieuze geschiedenis.
CULTUUR en TOERISME
NOTA Cultuur en toeristisch beleid Stad Poperinge
Dit beleid moet erop gericht zijn enerzijds de betrokkenheid van de eigen bevolking te versterken en anderzijds bezoekers van buiten de stad aan te trekken. Naast de lopende initiatieven moet er dringend meer ingezet worden op het aantrekken van toeristen uit de aangrenzende gebieden, in hoofdzaak het grote en nu weinig aangeboorde gebied in Frankrijk (Nord/Pas-de-Calais).
Zo moet er gekeken worden naar de mogelijkheden die Interreg-projecten bieden omdat deze zowel een nieuwe markt kunnen aanboren als een interessante financieringsmogelijkheid bieden, die een deel van de kosten kunnen dekken voor de genomen initiatieven.
Er moet in de uitwerking van de plannen meer gewerkt worden via een bottom-up beleid om zo de samenwerking met lokale verenigingen, met personen actief in de erfgoedsector en met het culturele leven te versterken.
Hopmuseum
Het hopgebeuren is in alle geval een thema waar de naam van Poperinge ontegensprekelijk aan gelinkt is. Toch lijkt deze markt op cultureel en toeristisch vlak de laatste twee decennia te verschrompelen door gebrek aan initiatieven. De bezoekersaantallen van het museum zijn te laag en de kosten te hoog.
Het nieuwe plan dat het huidige stadsbestuur heeft met deze site kan onze goedkeuring niet wegdragen. Het weghalen van het horeca-aspect in de Stadsschaal en het verplaatsen naar het museum zelf is onhaalbaar en niet opportuun.
In de stadsschaal zouden dan de diensten van Toerisme worden ondergebracht en die functie, die nu in de kelder van het Stadhuis is ondergebracht, zou aldaar verdwijnen. Verder komen we hierop terug (zie lemma toeristische dienst). Ook het nieuwbouwproject en het invoegen van een stadsmuseum op deze plaats (huidige burelen van het hopmuseum) is niet opportuun. Het trekt voor een stuk de focus op de Grote Markt weg (zie eerder lemma stadmuseum).
De herinrichting van het hopmuseum kan op een veel goedkopere manier gebeuren. Het is niet zozeer de inhoud van het museum die een probleem is (de reacties van de bezoekers zijn doorgaans zeer positief) maar wel de publiciteit om bezoekers aan te trekken. Het museum heeft een marketingprobleem. Dat kan opgelost worden door via een Interregprogramma (eventueel landbouw) samen te werken met het Musée de la Vie Rurale in Steenwerck (nabij Belle). Uitwisselen van materiaal zou de zichtbaarheid van het poperingse museum vergroten en meer toeristen aantrekken.
Toeristische dienst
Het weghalen van de toeristische dienst van de Grote Markt naar de Hopschaal draagt onze goedkeuring niet weg. Deze dienst moet voor toeristen die de stad aandoen gemakkelijk te bereiken zijn en er moet parkeermogelijkheid zijn. Die is er nu amper op de Grote Markt.
Een herlocatie aan het Hopmuseum in de Hopschaal is op vlak van bereikbaarheid niet ideaal. We stellen dan ook voor een toeristisch infopunt te plaatsen op het de Sagherplein, waar er parkeermogelijkheden zijn voor zowel auto’s als bussen.
Van daaruit kan men eenvoudig de Gasthuisstraat (de museumstraat) intrekken om zowel het Hopmuseum, het Talbot House als het nieuw in te richten stadsmuseum in de Gasthuiskapel te bezoeken. Daarmee komt de toerist terecht op de Grote Markt als middelpunt van het horecagebeuren.
De eigenlijke kantoren van de Toeristische Dienst zouden ondergebracht kunnen worden in de nieuwbouw die achter het hopmuseum gerealiseerd zal worden.
Toeristisch aanbod
Er moet dringend werk van gemaakt worden om een aantal toeristische hotspots terug in het toeristisch aanbod te voegen. We denken aan een stadswandeling voor toeristen, waarbij die met een I-phone/tablet de stad kunnen ontdekken. Ook moet er een specifiek aanbod zijn voor jongeren (we verwijzen hier naar het voorbeeld van het Musée de la Coupolle in Wizernes).
De stad moet zichzelf meer op de kaart zetten door programma’s aan te bieden die reisorganisatoren kunnen opnemen in hun jaarprogrammatie. Enkel een dagprogramma Poperinge is in de gegeven omstandigheden niet opportuun: men moet een voormiddagprogramma aanbieden in de stad en na het middageten de streek over de grens kunnen verkennen (Cassel, Sint-Winoksbergen, Sint-Omaars). ‘Op en over de grens’ zou een slogan kunnen zijn.
Activiteiten
Er is een spanningsveld ontstaan tussen de programmatie die de stad zelf aanbiedt en die de talrijke verenigingen op poten zetten. Daardoor komt de programmatie van deze laatste in het gedrang omdat de middelen die de stad er kan tegenover zetten vele malen groter zijn. We pleiten voor een grotere wisselwerking, samenwerking en ondersteuning van stadskant voor de initiatieven die van onderuit komen. Deze ondersteuning kan zowel op financieel, organisatorisch als ondersteunend vlak gebeuren (materiaaluitlening etc).
Indien de stad activiteiten zelf wenst te organiseren moeten die naar het grote publiek gericht zijn. De stad heeft niet de middelen en de knowhow om zich in de efemere zone van het culturele gebeuren te begeven. Bovendien is het publiek niet groot genoeg om de inzet van middelen tegenover de soms magere opkomst te verantwoorden. Poperinge moet zich niet meten met de programmatie van grote steden die over veel meer financiële middelen beschikken.
Stadsarchief en bibliotheek
De activiteiten die de bibliotheek neemt om extra muros haar taak te vervullen dragen onze goedkeuring weg. Het stadsarchief daarentegen moet veel meer inzetten op publiekswerking, dienstverlening en het bekend maken bij het publiek van de rijke collecties die het bezit. De acquisitie dient verder te worden gezet en er zal voorzien moeten worden in een extra depot om de collecties in onder te brengen.
Stedelijke Academie
Het onderbrengen van de stedelijke academie in versleten en voor de rest niet meer bruikbare locaties moet een halt worden geroepen. Een halve eeuw na de oprichting moet er op één of meerdere locaties moderne infrastructuur voorzien worden. Deze locaties moeten op een veilige manier te bereiken zijn gezien het overwegend jonge publiek die de academie bezoekt.
Vroonhof
Het voorziene auditorium van 350 plaatsen is in veel gevallen te groot voor activiteiten die er kunnen worden gehouden. Het auditorium moet zo gebouwd worden dat delen kunnen afgesloten worden.
In de zaal die toegang geeft zou een permanente archeologische tentoonstelling (aan de wanden) kunnen voorzien worden.
Culturele Raad
In plaats van een verplicht nummertje voor aangesloten verenigingen, die komen om hun jaarlijkse subsidies veilig te stellen, moet deze raad opengesteld worden naar alle actoren en zo een denktank worden die het beleid kan adviseren. De raad moet herbronnen over haar werking en een plaats worden waar verenigingen elkaar treffen, afspraken kunnen maken, samenwerkingen kunnen opzetten.
Stadskrant
Een deel van de inhoud van de stadskrant is cultureel. Er moet dringend een andere lay-out komen en de activiteiten van derden (i.c. verenigingen uit de stad) moeten er evenveel aandacht kunnen krijgen als de eigen programmatie van de stad.
We pleiten ervoor een duidelijkere zomerprogrammatie op poten te zetten en ervoor te zorgen dat de Stadskrant op tijd verschijnt, dus niet meer na de eerste week van de maand…
Toerisme
‘Op en over de Schreve’ doelt op samenwerking met steden over de grens (Cassel, Hazebroek, Sint-Winoksbergen, Sint-Omaars) die een duidelijk toeristisch profiel hebben.
Themata voor dagreizen kunnen o.a. zijn: Hop en bier aan weerszijden van de Schreve; Wereldoorlog I en II.
Verblijfstoerisme
Er moet aandacht zijn voor de leefbaarheid van de dorpen, waar dit verblijfstoerisme in hoofdzaak gevestigd is. Te veel huizen in de kernen van de dorpen zijn B&B geworden waardoor het weefsel van het dorp verloren gaat.
We willen het fietstoerisme promoten (via Westtoer) in samenwerking met lokale partners die fietsen verhuren en actief inzetten op wandel- en hoevetoerisme (via Westtoer).