Stadskrant als infokanaal voor bij-vriendelijke stad

Op 20 februari 2015, over deze onderwerpen: Leefmilieu

POPERINGE - De Koninklijke Vlaamse Imkerbond lanceerde in april 2014 het charter bij-vriendelijke gemeente. Bijen zijn belangrijk voor de land- en tuinbouw, de voortplanting van inheemse planten en de honingproductie, en ze fungeren als ‘waker’ voor de toestand van ons leefmilieu. De bijensterfte neemt echter steeds toe, ook in Vlaanderen. Met de goedkeuring van het charter bij-vriendelijke gemeente engageert de stad zich om te zorgen voor een stuifmeelrijke omgeving op alle openbare plaatsen en om iedereen te sensibiliseren. Met de ondertekening van het charter krijgt de stad de titel ‘Hier wordt gewerkt aan een bij-vriendelijke gemeente’. Het is de bedoeling om in samenspraak met de milieuraad, de lokale imkervereniging De Westerbie en de milieudienst in 2015 een actieplan uit te werken. Na goedkeuring door de gemeenteraad, kan Poperinge ‘bij-vriendelijke gemeente’ worden. Stéphanie De Maesschalk (Groen) feliciteerde het schepencollege daarvoor en hoopte dat het niet alleen bij woorden zou blijven. Geert Ganne (N-VA) stelde voor om bijvoorbeeld via de stadskrant de bevolking in te lichten over het soort planten die het meest bij-vriendelijk zijn.

bijvriendelijk