Staat Poperings zwembadproject op losse schroeven?

Op 27 oktober 2015, over deze onderwerpen: Afdelingswerking, Sport

“Kostprijs dreigt op te lopen. N-VA verzet zich hiertegen”

Poperinge – N-VA Poperinge heeft kennis genomen van het feit dat de bowling en de cafetaria dreigen niet tijdig klaar te zijn bij de opening van het nieuw zwembad in 2016.
N-VA betreurt de gang van zaken: “Het zwembad dreigt in mineur te openen. Er moet absoluut een cafetaria zijn bij een zwembad van 13 miljoen euro (incl. BTW). We hopen alvast niet dat het stadsbestuur, indien ze geen concessie-uitbater vinden, overwegen dit in eigen beheer te bouwen. Dit zal de kosten doen oplopen.”

“Aan een project waar er bijna 10 jaar aan gewerkt is geweest, verwacht je op zijn minst dat er voldoende tijd is genomen naar het vinden van geschikte oplossingen. De werkzaamheden aan het zwembad zelf verlopen vlot. Het vinden van een geschikte uitbater die wil de cafetaria en de bowling bouwen en uitbaten, loopt niet goed. De onderhandelingen voor de concessie zijn afgesprongen met het stadsbestuur. In feite is er slecht onderhandeld geweest door het stadsbestuur. Dit getuigt niet van goed bestuur.”

“N-VA Poperinge is absoluut vóór een nieuw zwembad in Poperinge maar heeft zich altijd vragen gesteld bij de omvang en de kostprijs van het project. Daarom hebben we ons in het verleden onthouden bij het zwembadproject. Bij een zwembad van 13 miljoen euro hoort er een cafetaria te zijn. Dit maakt het net heel gezellig. Een zwembad van dergelijke omvang zonder cafetaria is als een café zonder bier.”

“Het was oorspronkelijk de bedoeling van het stadsbestuur om de bezoekers van het zwembad zo lang mogelijk in Poperinge te laten genieten van de stad. Vandaar ook de keuze om het nieuwe zwembad op dezelfde locatie te bouwen. Daarnaast is er in het plan een cafetaria en bowling voorzien. Nu dreigt de opening van het nieuwe zwembad zonder cafetaria te zijn. Welk effect zal dit hebben op het aantal bezoekers en de duur van hun bezoek?”

“We hopen alvast niet dat het stadsbestuur, indien ze geen concessie-uitbater vinden, overwegen de cafetaria zelf te bouwen en eigen personeel hier voor te plaatsen. Dit zal de kostprijs voor de bouw met ruim 2 miljoen euro (bouw bowling, inrichting bowling + bouw cafetaria en inrichting cafetaria) verhogen en dan heb je nog de jaarlijkse kosten voor eigen personeel niet meegerekend. Dit zien we met N-VA absoluut niet zitten. We hopen dat het stadsbestuur snel een nieuwe concessie-uitbater zal vinden.”

Randinfo: Bowlingprojecten starten vanaf € 20.000 per baan (BTW exclusief). Voor Poperinge is er sprake van een bowling van 16 banen: http://www.valcke-bowling.com/contact/installatie/

Op de foto met lege glazen bij het zwembad: van links naar rechts:
Ben Glorieux, Andy Schacht, Jan Van Bruwaene, Wouter Folens, Jean-Marie Blondeel, Albert Battheu en Paul Hardeman.