N-VA verkiest Sint-Bertinuskerk boven de Onze-Lieve-Vrouwekerk als podiumzaal

Op 21 december 2015, over deze onderwerpen: Cultuur

Poperinge – Op de gemeenteraad van 21 december heeft N-VA de suggestie gemaakt aan het stadsbestuur om de Sint-Bertinuskerk als podiumzaal in te richten in plaats van de Onze-Lievevrouwekerk. Gemeenteraadslid Geert Ganne en communicatieverantwoordelijke Ben Glorieux: “De Sint-Bertinuskerk is centraal gelegen, met ernaast parking en er bevindt zich vlakbij heel wat horeca. Deze 3 troeven vind je niet terug bij de Onze-Lieve-Vrouwekerk.”

Gemeenteraadslid Geert Ganne (Proven) en communicatieverantwoordelijke Ben Glorieux (Watou): "We zijn tevreden dat we kunnen vaststellen dat het stadsbestuur volledig is afgestapt om een cultuurzaal te bouwen op de Vroonhofsite. In juni 2012 hadden we met N-VA het stadsbestuur hierover al gewaarschuwd, wat tot de verwijdering van een raadslid bij Samen heeft geleid. Een blunder van formaat. We stellen vandaag vast dat het stadsbestuur ons gelijk geeft en gaat voor de goedkoopste oplossing. Namelijk de intentie hebben om een podiumzaal te bouwen in de Onze-Lieve-Vrouwekerk.”

“Zoals we begrijpen, is dit nog steeds een denkproces en is het plan niet definitief. Hoe komt het dat de Sint-Bertinuskerk dan niet wordt aangeduid als podiumzaal? Er zijn parkeermogelijkheden vlakbij (binnenkort uitbreiding bij de Vroonhofsite) en de horecazaken kunnen er maar wel bij varen om de 350 concertgangers op te vangen. Wij verkiezen dus de St. Bertinuskerk boven de Onze-Lieve-Vrouwekerk. We stellen echter vast dat het centraal kerkbestuur dwars ligt hierover. We moeten durven de discussie grondig voeren. Heilige huisjes mogen het algemeen belang voor de Poperingenaar niet in de weg staan. We vragen aan het stadsbestuur om de discussie opnieuw te voeren met het centraal kerkbestuur”, besluiten voorzitter Jan Van Bruwaene (Krombeke) en communicatieverantwoordelijke Ben Glorieux (Watou).