Kunstenfestival Watou, meer dan kunsten. Maatschappelijk-cultureel en toeristisch-economisch belangrijk voor de regio.

Op 21 juni 2019, over deze onderwerpen: Cultuur, Toerisme & evenementen

Bij de start van de 39e editie van het Kunstenfestival Watou benadrukt de N-VA Poperinge het maatschappelijk- cultureel en toeristisch economisch belang van dit kunstenfestival voor de hele regio. Dankzij de intensieve begeleiding van de VZW om ook financieel en zakelijk orde op zaken te zetten, zetten we stappen vooruit. Daarmee geven we het Kunstenfestival een nieuw toekomstperspectief. Met Vlaamse subsidies in het kader van het regionaal  cultuurbeleid, aangevuld met lokale middelen verankeren we dit Kunstenfestival in onze regio.

Binnenkort (van 29 juni tot 2 september) start een nieuwe editie van het Kunstenfestival Watou. "We kunnen het belang van dit kunstenfestival niet genoeg benadrukken. Zowel op het maatschappelijk- culturele vlak als op het Toeristisch- economisch vlak." weet Jan Van Bruwaene, voorzitter van N-VA Poperinge. In een landelijke regio is het vaak nog meer dan in een stedeijke omgeving belangrijk om cultuur naar mensen te brengen. VZW Kunst slaagt er in om een artistiek hoogstaand project aan een brede groep mensen aan te bieden. Het zijn zowel inwoners als bezoekers, niet enkel uit de regio maar uit heel vlaanderen. En deze bezoekers, culturele meerwaardezoekers leren de Westhoek dan weer op een andere manier kennen. Ze zijn tegelijk een zege voor de lokale horeca en middenstand. Vaak is het Kunstenfestival ook de aanzet om enkele dagen lang te genieten van de vele troeven van de Westhoek.

Vlaams parlementslid Cathy Coudyser (N-VA) is dan ook tevreden dat het begeleidingstraject om van de VZW Kunst en de VZW Ijsberg ook financieel en zakelijk gezonde VZW's te maken, werkt. "Om in 2018 en 2019 in aanmerking te komen voor Vlaamse subsidies werden een aantal voorwaarden gesteld. Er zijn de afgelopen jaren duidelijk inspanningen geleverd. We gaan er op vooruit. Het werk is niet af, er is nog ruimte voor verbetering." weet Coudyser, uit een aantwoord op haar vraag aan de bevoegde minister.

Ook in 2019 zullen de stad Poperinge en de Vlaamse overheid dit van nabij blijven opvolgen. Met deze intensieve begeleiding heeft zowel de stad Poperinge als de Vlaamse overheid de bedoeling om de toekomst van het Kunstenfestival veilig te stellen. "Tegen 2020 kan de VZW subsidies aanvragen op basis van het decreet regionaal cultuurbeleid. Dit is een nieuw decreet dat tot stand kwam na de overdracht van de bevoegdheid Cultuur van de provincie met de bedoeling om cultuurprojecten van regionaal belang te ondersteunen. Kunstenfestival Watou past perfect in dat plaatje. Maar dan mag je als Vlaamse overheid verwachten dat de VZW die je ondersteunt, zakelijk orde op zaken heeft en transparant bestuurt." besluiten Cathy Coudyser en Jan Van Bruwaene (N-VA)