Sport- & Recreatiebad De Kouter: een financiële kater?

Op 29 november 2016, over deze onderwerpen: Sport

Tienpuntenplan van N-VA Poperinge om meer bezoekers aan te trekken

Tijdens het eerste weekend van juli dit jaar opende stad Poperinge het nieuwe sport- en recreatiebad De Kouter. Na 4 maanden werd een eerste evaluatie gemaakt van de werking en de resultaten. N-VA Poperinge uit zijn bezorgdheid over deze resultaten.

Doelstellingen niet bereikt
Voor het meten van het succes van De Kouter werden duidelijke doelstellingen qua bezoekersaantallen en omzetcijfers vastgelegd, die moeten gehaald worden om de kosten voor het zwembad onder controle te kunnen houden. In deze doelstellingen werden de maanden juli en augustus (vakantiemaanden) redelijk hoog ingeschat. Misschien terecht, want dit waren ook de eerste ‘opstartmaanden’, waarin velen het nieuwe zwembad zijn komen ‘verkennen’ en waardoor het aantal bezoekers dus wat hoger lag dan wat in de toekomst mag verwacht worden.

Toch bleken de opgestelde verwachtingen te ambitieus: tijdens de eerste 4 maanden na de opening heeft De Kouter slechts 59 % van het vooropgesteld aantal bezoekers zien opdagen. Navenant werd ook de beoogde omzet niet bereikt: slechts 71 % werd gerealiseerd.

Analyse van de cijfers
Uit analyse van de bezoekcijfers blijkt dat de zogenaamde ‘sportzwemmers’ het best scoren qua ingeschat aantal bezoekers. Dit is dan ook de goedkoopste formule om van het zwembad gebruik te maken als je niet geïnteresseerd bent in het recreatieve deel van het zwembad, dat qua bezoekers heel wat lager scoort. Ook kinderen van 3 tot 11 jaar scoren beter. Deze categorie bezoekers betaalt eveneens een lager tarief dan een volwassen bezoeker.

Uit deze resultaten kunnen we afleiden dat de goedkoopste tickets het best scoren qua aantal bezoekers. Een directe aanwijzing dat het tarief voor een volwassene die het recreatieve gedeelte wil gebruiken, veel te hoog ligt. We kunnen ook stellen dat het tarief voor andersvaliden, studenten en 65-plussers eveneens te hoog ligt, gezien het zeer matige aantal bezoekers.

In de eerste 4 maanden na de opening werd er 180.000 euro minder omzet opgetekend ten opzichte van de verwachte omzet van 606.000 euro, wetende dat het zwembad nog maar pas geopend is en er ook bezoekers zijn die het zwembad eens willen uittesten. Op jaarbasis betekent dit dus een extra verlies van 540.000 euro, wetende dat er al werd rekening gehouden met een jaarlijks verlies van ongeveer 440.000 euro. Dit betekent dat er voor dit jaar bijna 1 miljoen euro verlies zal gemaakt worden, het dubbele van wat er nu vooropgesteld was.

Tienpuntenplan
N-VA Poperinge is erg bezorgd om de toekomst van het zwembad De Kouter, want het zwembad is een belangrijke schakel in de sportbeleving van de Poperingenaar en gezinnen uit de omliggende gemeenten. Het zwembad is een kerntaak van een stadsbestuur. Daarom formuleren we een tienpuntenplan voor de verantwoordelijken in het stadsbestuur om het bezoekersaantal op te krikken en de beleving te verbeteren:

1. Meer inzetten op reclame en promotie in eigen streek buiten de vakantieperiode, maar ook in Noord-Frankrijk, om de naamsbekendheid van het zwembad De Kouter op te krikken. Hiervoor kan de lokale pers ingezet worden, in de vorm van kranten, radio en eventueel Focus/WTV. Ieder gezin van de Westhoekgemeentes en van Noord-Frankrijk binnen een straal van 30 kilometer van Poperinge dient een folder in de bus te krijgen.

2. Opzetten van directe mailingcampagnes naar jeugdbewegingen, scholen, sportclubs, cultuurverenigingen, landbouwersverenigingen en ondernemersverenigingen in West-Vlaanderen en Noord-Frankrijk. In deze mailing een duidelijke ‘call-to-action’ opnemen, zodat mensen het zwembad bezoeken. Het groepszwemmen dient meer gepromoot te worden.

3. Naast mailingcampagnes ook bannering en reclameboodschappen publiceren via diverse websites van sportclubs, winkels die sportkledij verkopen,…

4. Intensiever inzetten op sociale media, door bijvoorbeeld gebruik te maken van betalende promotiecampagnes van de Facebookpagina van het zwembad, maar ook gebruik te maken van andere populaire sites zoals Instagram, Pinterest, Google+,…

5. Algemene verlaging van de toegangstarieven voor de recreatieve gebruikers, dus zeker voor de duurste categorieën. Het blijkt voor bepaalde mensen toch een zeer dure zaak te zijn om regelmatig naar het zwembad te trekken. Zeker voor gezinnen met 2 of meer kinderen. De algemene verlaging van de toegangstarieven geldt voor de Poperingenaars en de niet-Poperingenaars, maar er blijft een verschil in deze categorie. Er is 1 groepstarief voor alle groepen en bepaalde verenigingen worden niet langer bevoordeeld. Dit is het eerlijkst voor iedereen. Het aanbieden van maandabonnementen tijdens de zomermaanden is ook een must.

6. Opzetten van wedstrijden/acties die mensen naar het zwembad leiden. Bijvoorbeeld wedstrijden waarbij men een gratis gezinskaart kan winnen of zelfs een jaarabonnement kan winnen. Hierdoor maken mensen kennis met het zwembad en kunnen ze hun ervaring mondeling doorgeven aan familie, vrienden en kennissen. Dit gebeurt nu al via de Pop.pas, maar het kan nog beter en veel meer.

7. Opzetten van een ruimte waar mensen die niet willen of kunnen zwemmen toch hun kinderen in het zwembad kunnen zien en ondertussen van een drankje of snack kunnen genieten (eventueel beperkt tot automaten). Idealiter blijft men verder zoeken naar een partner die kan instaan voor een volwaardig cafetaria bij het zwembad.

8. Openingsuren wijzigen in functie van vakantieperiodes in Vlaanderen en Frankrijk. De langere openingstijden voor sportzwemmers blijken resultaat te boeken. Dit kan ook het geval zijn voor de recreatieve bezoeker.

9. Aanbrengen van een duidelijkere bewegwijzering naar het zwembad. Voor de niet-Poperingenaar kan het moeilijk zijn om De Kouter te vinden, vooral na de wijziging van de rijrichting in de Bruggestraat enkele jaren terug. Velen hebben nog een ouder GPS-toestel dat hen continu de verkeerde kant opstuurt, waardoor het zwembad voor hen moeilijk te vinden is. Een betere en duidelijkere bewegwijzering kan hier soelaas brengen.

10. Er wordt ook gevraagd om een toegangsautomaat met dagbiljetten te voorzien als de kassa gesloten is op de minder drukke momenten. Ook zouden de zwemmers hun toegangsticket dienen te bestellen via de website: http://www.zwembaddekouter.be/ .

De toekomst
Mits sterk inzetten op promotie en een aantal aanpassingen qua tarieven zoals wij hier suggereren, geloven wij dat de dreiging van een financiële kater op lange termijn toch minstens verlicht of zelfs vermeden kan worden. Dit zal wel een niet te onderschatten inspanning vragen van het stadsbestuur.

Het is onze overtuiging dat het stadsbestuur hierbij over alle partijgrenzen heen moet kijken en aan het belang van de Poperingenaar moet denken bij het verder uitwerken en aanpassen van de strategie voor De Kouter. We vragen dus aan het stadsbestuur om de oppositie te betrekken bij de beslissingen hierover.

We vragen dan ook met aandrang aan het stadsbestuur om deze belangrijke vergadering over de evaluatie zwembad niet meer achter gesloten deuren te houden maar in de openbare vergadering van de gemeenteraad behandelen. Iedere Poperingenaar moet de mogelijkheid hebben om de discussies hierover mee te volgen.

Er is een evaluatie van het gemeentedecreet op komst die een aantal decreten zal bundelen. Dit decreet zal tegen eind 2017 goedgekeurd worden. Onze suggestie is alvast voorgelegd aan de N-VA-parlementsleden om in de toekomst er voor te zorgen dat een autonoom gemeentebedrijf hun zitting openbaar moet houden in plaats van achter gesloten deuren.

We zijn alvast heel tevreden met de uitgebreide en eerlijke analyse van het stadsbestuur in de betreffende commissie. Nu moet echter wel gehandeld worden om het structureel financieel verlies te verminderen en de Poperingenaar en de volgende generaties niet op te zadelen met een financiële kater.

Het bestuur van N-VA Poperinge

Jan Jacobs, Edwin Lesschaeve, Ben Glorieux, Paul D’hondt, Jan Van Bruwaene, Wouter Folens, Albert Battheu, Lieve De Wandeler, Jean-Marie Blondeel, Geert Ganne, Lieven Ryckbosch, Pieter Derycke, Paul Hardeman, Janique Lannoeye, Andy Schacht, Nicolas Lefever, Johan Gheldof, Anny Steenlant, André Schaubroeck en Tania Decaesteker