Oplossing nodig voor vandalisme Jeugdontmoetingscentrum De Kouter

Op 29 mei 2015, over deze onderwerpen: Jeugd

Poperinge - Wouter Folens, jongerenverantwoordelijke van N-VA Poperinge en voorzitter van Jong N-VA Westhoek, is erg teleurgesteld over het vandalisme in Jeugdcentrum De Kouter in Poperinge. Hij vraagt de stad om doeltreffende maatregelen te nemen.

In het weekend van 1 mei hield Speelpleinwerking Piepauw Poperinge voor de tweede keer hun fuif in het JOC De Kouter. Iemand had het er duidelijk niet naar zijn zin en reageerde zich af op de kluisjes. Diezelfde kluisjes die de Poperingse fuifganger aan de stad vroeg om hun persoonlijke bezittingen veilig in op te bergen.

Nog geen twee dagen voor de fuif werd een nieuw beveiligingssysteem op de kluisjes gemonteerd, een elektronisch codesysteem dat het nog aangenamer en veiliger zou maken. De 150 elektronische sloten kwamen neer op een investering van om en bij de 20 000 euro.

“Het is erg beschamend om het vandalisme te moeten vast stellen. Dit is respectloos tegenover het materiaal van het jeugdcentrum, de jeugddienst, de stad en nog niet in het minst tegenover de organisatie,” zegt Wouter.

Hij verstuurde een brief naar Stad Poperinge met de vraag om aan tafel te zitten en de mogelijkheden te bekijken. Het bestuur zou kunnen denken aan een simpele beveiligingscamera verbonden aan de jeugddienst (van maximum 2.500 euro). Er kunnen ook tools en scherpere instructies gegeven worden aan fuifbuddy’s, organisatoren of security om dergelijk vandalisme te voorkomen.

Kluisje