N-VA wil tellingen van zwaar verkeer op brug over IJzer 30 oktober 2015

Op 9 november 2015, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

ROESBRUGGE - De gemeenteraad keurde een aanvullend verkeersreglement goed voor de invoering van een beurtelingse voorrangsregeling op de brug over de IJzer tussen de Prof. Rubbrechtstraat en de Bergenstraat in Roesbrugge.

Deze wijziging gebeurt op initiatief van de wegbeheerder, het Agentschap Wegen en Verkeer, om de beschadiging van de voetpaden door doorgaand zwaar verkeer tegen te gaan. De N-VA-fractie had hier bij monde van Jean-Marie Blondeel vragen bij. “Met deze maatregel van AWV zit bij het dwarsen met zwaar wegvervoer het verkeer muurvast, met gevolg van files. Het stadsbestuur zit steeds op voorhand samen met AWV bij wegenwerken, we vragen dus om deze maatregel te herzien. Het voetpad aan beide kanten op de brug moet smaller en hoger. Daarnaast zijn we niet tevreden over de heraanleg van het voetpad in de Prof. Rubbrechtstraat. Schepen Pieter Marchand zou ook het probleem met het zwaar wegvervoer bespreken. Wij hebben dit ook verder onderzocht en stad Poperinge dient tellingen uit te voeren om aan te tonen dat er te veel zwaar wegvervoer is bij de herziening van het gemeentelijk mobiliteitsplan. Er is al reeds een telling gebeurd door een inwoner van Roesbrugge, die telling kwam op een aantal van 8 tot 11 vrachtwagens per uur. Er werd geteld tijdens een werkdag van 9 tot 15 uur.” Schepen Marchand was bereid een telling te organiseren. (AHP/JL)