N-VA Poperinge is ontevreden over de verdeling van de bevoegdheden van het schepencollege

Op 12 november 2012, over deze onderwerpen: Afdelingswerking

De toekomstige nieuwe N-VA gemeenteraadsleden Martin Dewulf, Charlotte de Wit-Vyvey en Geert Ganne hebben samen met bestuurslid Ben Glorieux meteen al kritiek op de verdeling van de bevoegdheden van het schepencollege in Poperinge.

Martin Dewulf: ‘Het lange wachten op de bekendmaking van de verdeling van de schepenbevoegdheden deed al het ergste vermoeden. De verkozen mandatarissen van CD&V en Samen eisten allen een deel van de koek en dit is het resultaat. Het college van burgemeester en schepenen van Poperinge bestaat uit de burgemeester, 5 schepenen en de OCMW-voorzitter. Voor 7 mandaten worden er nu 9 mensen opgevoerd. Postjes primeren op de inhoud. In tijden van besparingen kon men perfect 1 schepen minder benoemen. Een schepen in Poperinge ontvangt een brutojaarwedde van 37.329,23 EUR. Dit kan over een legislatuur van zes jaar een besparing opleveren van maar liefst 240.000 EUR of bijna 10.000 miljoen oude Belgische franken. Als de kaap van 20.000 inwoners behaald wordt, wordt de wedde van een schepen zelfs verhoogd tot 44.492,51 EUR. Vanaf 2019 zal er toch verplicht 1 schepen minder moeten zijn.'

Geert Ganne vervolgt: ‘Het is wel positief dat er wordt gewerkt aan verjonging binnen het schepencollege, maar laat de jonge schepenen meteen schepen zijn en laat hen niet in de wachtkamer zitten. Iedere nieuwe schepen heeft eerst een periode nodig om zich in te werken. Halfweg de legislatuur een wissel doorvoeren zal ervoor zorgen dat er 2 keer een inloopperiode nodig zal zijn, dus 2 keer tijdsverlies.’

‘Het is jammer dat kinderopvang niet meer tot de bevoegdheden zal behoren van de schepen van Jeugd. De versnippering zal leiden tot meer administratieve rondslomp. Kinderopvang is ook een jeugdthema. In de toekomst zal de schepen van Kinderopvang enkel nog verantwoording moeten afleggen aan het Loko en niet meer aan de Jeugdraad, wat op zich wel jammer is.’, aldus Charlotte de Wit-Vyvey.

‘We juichen de beslissing toe dat William De Saegher met zijn lange ervaring de nieuwe voorzitter van de gemeenteraad wordt. Evenwel betreuren we dat CD&V en Samen niet eens hebben samengezeten met de oppositie om ons voorstel (voorzitter gemeenteraad naar de oppositie geven) te bespreken. Er zijn wel voorbeelden van andere gemeentes waarbij de voorzitter van de gemeenteraad uit de oppositie komt zoals Herk-de-Stad en Tessenderlo in Limburg tijdens de laatste bestuursperiode. De argumentatie van de burgemeester zit dus niet helemaal juist. Ik ontken evenwel niet dat het gebruikelijk is.’, eindigt Ben Glorieux.

N-VA Poperinge kijkt alvast uit naar de inhoudelijke voorstellen die het schepencollege zal lanceren. Deze zullen kritisch maar constructief geëvalueerd worden.