N-VA niet tevreden met aanpassing verkeersreglement Roesbrugge

Op 26 oktober 2015, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

“Voetpaden moeten smaller en hoger in Roesbrugge”

Poperinge/Roesbrugge – Op de gemeenteraad van 26 oktober 2015 heeft N-VA zijn ongenoegen geuit bij het schepencollege over de aanpassing van het verkeersreglement op Roesbrugge. Gemeenteraadslid Jean-Marie Blondeel en bestuurslid Andy Schacht, zelf van Roesbrugge: “Met deze maatregel van het Agentschap Wegen en Verkeer zit bij het dwarsen met zwaar wegvervoer het verkeer muurvast, met gevolg van files. Er zijn reeds verschillende files geweest. Het voetpad aan beide kanten op de brug moet smaller en hoger.” N-VA Poperinge heeft in augustus de leefbaarheid van Roesbrugge al aangekaart.

Gemeenteraadslid Jean-Marie Blondeel en bestuurslid Andy Schacht, zelf van Roesbrugge: “Het stadsbestuur zit steeds op voorhand samen met het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) bij wegenwerken. We begrijpen dus niet hoe dit is kunnen gebeuren. De situatie is nog slechter dan voorheen. Het voetpad aan beide kanten op de brug moet smaller en hoger. Een voetpad moet minimum 0,7m zijn. Dit kan dus perfect. We vragen aan het schepencollege om dit voor te leggen aan het AWV. Zo moet het verkeer niet meer dwarsen en zijn er geen files meer bij zwaar wegvervoer.”

"Daarnaast zijn we niet tevreden over de heraanleg van het voetpad in de Prof. Rubbrechtstraat (niet waterpas). Bij de heraanleg van het voetpad was er blijkbaar een tekort aan stenen, de rest werd opgevuld met zand. Dit kan toch niet de bedoeling zijn? Fundamenteel is het probleem niet opgelost. Opnieuw zal het voetpad in de toekomst kapot gereden worden. De voetpaden moeten ook hier smaller en hoger zijn.”

“Ook blijft N-VA bij hun standpunt dat het zwaar wegvervoer weg moet uit Roesbrugge. Het schepencollege ging dit bespreken bij AWV. Wij hebben dit ook verder onderzocht en stad Poperinge dient tellingen uit te voeren om aan te tonen dat er te veel zwaar wegvervoer is bij de herziening van het gemeentelijk mobiliteitsplan. Er is al reeds een telling gebeurd door een inwoner van Roesbrugge, die telling kwam op een aantal van 8 tot 11 vrachtwagens per uur. Er werd geteld tijdens een werkdag van 9 tot 15 uur”, aldus communicatieverantwoordelijke Ben Glorieux (Watou) en voorzitter Jan Van Bruwaene (Krombeke).