N-VA heeft eigen verkeerscirculatieplan klaar voor Poperinge

Op 24 december 2014, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

“Rotonde bij kruispunt Deken De Bolaan en Boeschepestraat is nodig”

Poperinge - Tijdens de gemeenteraad van 22 december 2014 heeft de N-VA haar eigen verkeerscirculatieplan toegelicht voor het centrum van Poperinge. De beperkte inspraak voor de Poperingenaar, de aanleg van een rotonde bij de Deken De Bolaan en de Boeschepestraat en het principe van het werken met lussen om de Grote Markt te ontlasten zijn de grote speerpunten van het plan.

Gemeenteraadslid Geert Ganne heeft het verkeerscirculatieplan toegelicht op de gemeenteraad: “Ons huis-aan-huisblad is deze week in de bus gevallen van iedere Poperingenaar met een evaluatie van het verkeerscirculatieplan. Wij hebben met N-VA Poperinge ook meegedacht aan de verbetering van de mobiliteit in het centrum van Poperinge.”

“We willen beginnen met te benadrukken dat we blij zijn dat de Poperingenaar inspraak heeft gekregen in dit project. Niet tegenstaande dat wij het jammer vinden dat de keuzes al op tafel liggen en we dus moeten kiezen tussen a, a+b, of a+b+c.”

“We zijn gestart vanuit de uitgifte van een extra editie van de stadskrant die volledig over de mobiliteit handelt. In een trouwens zeer overzichtelijk en duidelijke opsomming van de voorstellen haalden wij de positieve en negatieve punten en formuleerden onze bedenkingen hierbij. Deze willen wij ook in de raad voorleggen.”

“Eén van de speerpunten voor N-VA Poperinge tijdens de campagne van de  gemeenteraadsverkiezingen was de veiligheid voor de fietser. We zijn tevreden met de aanpak van de fietsstroken van de deelgemeentes naar Poperinge toe maar denken dat het nog beter kan binnen Poperinge zelf. Uit verschillende adviesraden blijkt dit een zeer groot hekelpunt binnen de bevolking.”

“Een gekend probleempunt is de draai van de Ieperstraat ter hoogte van de Grote Markt. Het stadsbestuur kiest hier voor een verhoging van de fietsstrook, wat voor ons net gevaarlijker lijkt naar tuimelpartijen van fietsers en voetgangers toe. Ook naar de minder mobiele mensen toe vormt dit opnieuw een obstakel om op en af te glijden van het voetpad en de openbare weg. We begrijpen het standpunt waarbij het stadsbestuur hoopt dat de automobilist het zal merken wanneer deze het voetpad oprijdt, maar wij opteren voor een voldoende groot fietspad met een felle kleur, bv. helgroen of geel zodat het duidelijk zichtbaar is en de bestuurder automatisch meer afstand zal nemen.”

“Verder willen we ook iets doen aan de opstoppingen op de piekmomenten in het centrum van de stad. Hierbij werkten we met lussen die onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. Het draaien van de rijrichting in de Komstraat in combinatie met het sluiten van één van de invalsplaatsen naar de Komstraat toe zal er toe leiden dat het verkeer via de Bruggestraat de site rond de scholen, Sint-Franciscusinstituut en Onze-Lieve-Vrouwe-instituut campus Komstraat, zal verlaten. En dus niet opnieuw de stad wordt ingestuurd.”

“Ook naar de andere scholen toe willen we de vlotte bereikbaarheid verbeteren. Een 'rotonde’ op het kruispunt Boeschepstraat / Deken De Bolaan / Oudstrijdersplein / Burgemeester Bertenplein ter hoogte van het Oudstrijdersplein zal voor een betere doorstroming zorgen van het verkeer daar er steeds circulerend verkeer zal zijn op dat rondpunt en men elkaar niet vast zet door het niet naleven van voorrangsregels. Dit in combinatie met een voorrangsteken op het einde van de Hondstraat zal voor meer duidelijkheid zorgen over wie voorrang heeft, en dat is wel degelijk het verkeer dat van de markt komt. Zo vermijden we ellenlange files die soms oplopen tot in de Ieperstraat.”

“Ook voor wie niet in de buurt van de scholen moet zijn, is er een oplossing om via de Vlamingstraat de site van de scholen te vermijden en via de Vlamingstraat zich naar de Grote Markt te begeven om dan via de Veurnestraat richting de Ring te rijden.”

N-VA is bereid om constructief mee te denken aan een verbetering van de mobiliteit binnen Poperinge en is zeer tevreden dat er een evaluatie komt.  Met deze nuances/aanpassingen voor te leggen aan het stadsbestuur hoopt N-VA Poperinge dat er een aanpassing kan komen aan de huidige voorstellen.

Rotonde

foto rotonde (aangeduid in het geel) bij de Deken De Bolaan en de Boeschepestraat:

Van links naar rechts: Jan Van Bruwaene, Paul Hardeman, Ben Glorieux, Martin Dewulf, Edwin Lesschaeve, Geert Ganne, Pieter Derycke, Lieven Ryckbosch, Andy Schacht, Paul D’hondt, Charlotte de Wit – Vyvey, Janique Lannoeye, Jean-Marie Blondeel, Lieve De Wandeler en Jan Jacobs. Wouter Folens en Albert Battheu ontbreken op de foto.

Alternatief verkeerscirculatieplan:

Circulatieplan